Habari - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Tom V - WaarBenJij.nu Habari - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Tom V - WaarBenJij.nu

Habari

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

10 Juli 2008 | Tanzania, Dodoma

Habari…. ( Hoe gaat het?) antwoord: Nzuri (goed)

De tijd vlieg voorbij hier in Tanzania….

Het weekend met de meiden uit Sengerema was gezellig…. Lekker gegeten..pilsjes gedronken naar de kerkmis van 2.5 uur geweest…. Grote markt bezocht…echt leuk.
Maandag hebben de meiden ons meegeholpen op de mannen en vrouwenafdeling…. Dinsdag hebben ze mee geopereerd….
Het ging goed vorige week op de vrouwen afdeling…. Maandag waren er 37 patienten….. vrijdag nog maar 20…. Allemaal beter gemaakt en naar huis gestuurd…..helaas eentje overleden

Ik heb verteld dat we kippen in de tuin hebben, deze kippen profiteren alleen maar van ons.. ze komen bij ons eten en leggen ergens anders hun eieren…mmmhh…..we hebben besloten om zelf een kippenhok te maken en de kippen vast te zetten:):)

Verder hebben we dan ook uiteindelijk een zit-wc gemaakt…. Koop een plastic stoel (a 6 euro) pak een kaars… brand een gat in de stoel….. zet stoel boven gat!!!:):) Zit een stuk lekkerder… echte wc is wel beter!!! Haha

Tim heeft mijn haar geknipt… en ik heb Tim zijn haar geknipt…. Ik ben geen geboren kapper…. Dus toch maar het scheermesje het werk laten doen!!!

We zijn nogmaals met de oogdokter op outreach geweest en daar kwamen we een paar jongens tegen die planken aan het zagen waren………………Met de hand!!!! Echt knap.

Afgelopen zondag waren we uitgenodigd op de nurse school…. Deze zit naast het ziekenhuis en lijkt op een soort kostschool… waar studenten 3 jaar zitten om de opleiding tot verpleegkundige te volgen…. Er zitten 20 jongens en 140 meiden. Was echt leuk om te zien hoe zij leven en waar ze wonen en les krijgen… ze waren erg trots dat wij kwamen kijken… echt leuk…(zie foto’s) Mannen en vrouwen zijn strict gescheiden en mogen ook niet bij elkaar komen (nee… de bevolking in Tanzania is al groot genoeg:):)) Wij mogen ter uitzondering toch op het vrouwengedeelte komen… was echt mooi… allemaal lachen…. Ze zitten soms met 8 op een kamer van misschien 18 m2… wat een kippenhok…. Echt lache…

Saba Saba 7- 7 ( 7 juli) is hier een nationale feestdag ter ere van….???... na veel vragen geen duidelijk antwoord.. misschien farmersday!!! S’avonds hebben we het gevierd op de nursing school…. Nog Afrikaans gedanst… jaja….

Verder zijn we deze week op de kinderafdeling begonnen…. Echt schattig die kleine lieve negerkindjes…. Allemaal janken… alleen al bij het zien van een blank hoofd… haha…. Er liggen ongeveer 40 kindjes gemiddeld… en ze komen tijdens de grote ronde allemaal langs… (nog iets wat anders is dan in Nederland.. is dat de borsten om onze oren vliegen…. Moeders halen hun borst te pas en te onpas ergens ondervandaan te voorschijn om de kleine melk te geven… haha… alles went…

Zaterdag komt mijn moeder met drie vrienden ( Lia, Rene en Sjef) langs in Sumve om te kijken… of we er iets van bakken hiero… echt leuk. Ze zijn nu al een tijdje in Tanzania en hebben de hoofdstad (Dar Es Salaam), Zanzibar (bounty eiland) en Arusha (de plaats om een safari te boeken/maken) aangedaan. Ze maken nu een 4 daagse safari van arusha naar de westpoort van het Serengeti national park.. daar pikken wij ze op! Ze hebben het goed naar hun zin….

Bedankt voor al jullie reacties… echt leuk!!!!

Tot volgende keer……

  • 10 Juli 2008 - 14:15

    Maritt:

    joehoe! kben de eerste!
    :)
    Fijn dat je het zo goed maakt! erg creatief om zo je toilet te modernisere! haha
    Enne ik wil jullie haar wel komen knippen hoor.. dr komen dan alleen wel wat service kosten bij..;)
    Tom veel plezier! ook met je moeder+ vrienden!
    geniet ervan,
    xx maritt


  • 10 Juli 2008 - 15:00

    Manon:

    Hey lief,
    ik zit hier echt hardop te lachen bij je verhaaltje en je foto's (fijn dat geen van mn huisgenootjes thuis is, anders krijg je al helemaal zo'n naam;) Vooral ook leuk hoe de titels van de foto's een beetje verschoven zijn waardoor jij jezelf nu stier van de directeur hebt genoemd :) Maar je bent dus al in Mwanza, dan zal ik je maar snel eens een mailtje typen!
    Kus

  • 10 Juli 2008 - 17:08

    Anniek:

    He Tommie!

    Tja ik moet via jou site maar even lezen wat Tim allemaal uitspookt aangezien hij er zelf niet veel op zet ;) Haha, nee hoor, ik hoor natuurlijk de meeste verhalen wel! Ik was erg benieuwd naar de wc en het kippenhok maar ik moet zeggen dat het er erg goed uit ziet! Zeer creatief! Heb jij zeker bedacht? :P
    Veel plezier met jullie moeder en de groeten aan die vent van mij! Ben je ondertussen al helemaal aan hem gewend trouwens? Of al toe aan rust? ;)

    x Anniek

  • 10 Juli 2008 - 18:29

    Martin:

    Gaat lekker daar lees ik!

    Spreek je binnenkort wel weer!

  • 11 Juli 2008 - 06:14

    Bart:

    Ha die Tom!

    Een WC met arm-leuning!! Die hebben wij hier in Nederland niet eens! Ze zijn daar gewoon veel verder ontwikkeld. Als ik bijvoorbeeld die "studenten geneeskunde praktijken" van jou hoor in Nijmegen, kan het niet anders zijn dat mannen en vrouwen daar straks ook strikt gescheiden zullen worden. Tsja... en rondvliegende borsten, dat is hier in NL ook nog niet, maar als je MTV als graadmeter mag nemen voor de toekomst, zit dat er ook wel aan te komen...

    Dank je Tom voor deze verhelderende bijdrage.. ik ga zometeen ook een stoel kopen.

    Groetjes, Bart

  • 11 Juli 2008 - 06:28

    Bart:

    Ha die Tom!

    Een WC met arm-leuning!! Die hebben wij hier in Nederland niet eens! Ze zijn daar gewoon veel verder ontwikkeld. Als ik bijvoorbeeld die "studenten geneeskunde praktijken" van jou hoor in Nijmegen, kan het niet anders zijn dat mannen en vrouwen daar straks ook strikt gescheiden zullen worden. Tsja... en rondvliegende borsten, dat is hier in NL ook nog niet, maar als je MTV als graadmeter mag nemen voor de toekomst, zit dat er ook wel aan te komen...

    Dank je Tom voor deze verhelderende bijdrage.. ik ga zometeen ook een stoel kopen.

    Groetjes, Bart

  • 11 Juli 2008 - 09:16

    Boukje:

    hej die Tom! super om al die verhalen hier te lezen! Je hebt wel een smal koppie gekregen joh, herkende je bijna niet op een paar foto's.
    Veel plezier met je mams and friends!

    Liefs Boukje

  • 11 Juli 2008 - 11:13

    Wilhelmien Van Den B:

    Hoi Tom,
    Al weer een tijdje geleden dat we wat hebben laten horen van ons hier in het regenachtige Boekel!Wat een pokke weer is het hier!! Gelukkig hebben we nog geen vakantie!Jullie mam en de rest van de club al ontmoet? Leuk toch om naar uit te kijken.Hopelijk hebben jullie daar een fijne tijd samen. We horen het wel als ze weer terug zijn! Jullie Pa maat het ook goed hier, we zien hem alleen niet veel! Te druk met andere dingen denk ik!Succes nog Tom met alles daar in ziekenhuis en er buiten!
    Heel veel groetjes van ons
    Wilhelmien

  • 11 Juli 2008 - 16:14

    Karien:

    Als ik jullie foto's zie en verhalen hoor, hebben jullie regelmatig veel plezier.
    Word steeds benieuwder naar de volgende uitvinding. Fijn om te weten dat we kunnen zitten bij het poepen, kan ik mijn sudoko tenminste gewoon op het toilet maken.
    Groetjes

  • 11 Juli 2008 - 17:48

    Maria Schouten:

    Hoi Tom,
    Weer hartstikke leuk om je verhalen te lezen.
    Je voelt je er goed thuis zo te zien.
    Weer veel succes!!

  • 12 Juli 2008 - 07:26

    Joost:

    prinsheerlijk schijten daar!!! Dat is geen toilet maar meer een soort troon!!! Misschien kun je het zitvlak nog bekleden met rood fluweel, hihi.
    Ik weet niet of de partij van de dieren akkoord gaat met dat kippen-resort in je achtertuin maar ik vind het prachtig!
    zie je spoedig terug onder het genot van een pintje???
    Tot snel!!!

  • 12 Juli 2008 - 11:15

    Basti:

    Wa bende toch een rare...

  • 12 Juli 2008 - 11:16

    Negerkindje:

    Je bent zelf een klein kindje, white boy!!

  • 13 Juli 2008 - 10:41

    Danielle:

    Hapo vipi?

    Hapa sawa. Blijft leuk om de verhalen uit Sumve te lezen! Die wc hadden we eerder moeten hebben!

    Ik begin wel heimwee te krijgen. Na 2 weekjes NL ben ik al weer zo ingeburgerd dat het polepole en hamna shida ver weg is.
    Zeker met dat kl*t* verslag.

    Veel succes nog en plezier op de kinderafdeling!

    Doe Tim, mama Helena, Dirk, Tineke, Kapinga en andere MO+CO's, Francis, George en iedereen anders de groeten.

    Daniëlle

  • 13 Juli 2008 - 13:27

    Lenny:

    Hahah Tom, ik had nog geen tijd gehad om je verhaal te lezen, maar hoorde al verhalen in gemert over je wc-creatie! Dus snel maar eens checken, die verhalen van jou! Geweldig!
    Geniet ervan weer! En natuurlijk veel succes!

  • 14 Juli 2008 - 08:35

    Tim:

    Wat moet dat een opluchting zijn, die WC. Natuurlijk verder ook allemaal prachtig wat jullie doen daar, maar ik denk dat de plastic-zit-wc jullie uiteindelijk het standbeeld op de marktplaats zal gaan opleveren. Zodra de mensen daar door hebben hoe ze metaal moet bewerken, natuurlijk. Ziet er mooi uit!

  • 14 Juli 2008 - 08:40

    Christel:

    Hee Tommie!! Je bent nog steeds druk druk druk lees ik weer. Hier in Nijmegen zijn de vierdaagse feesten begonnen en ik geniet met volle teugen! Helaas ben ik wel iedere dag aan het werk, maar dat mag de pret niet drukken. Veel plezier op de stoel-wc!

    Liefs Christel

  • 19 Juli 2008 - 11:38

    Hans:

    Hey tommes.
    ik zie dat goed met je gaat daar in het warme Africa. Doet me goed. Je hebt veel nieuwe (medische en culturele) ervaringen opgedaan las ik in je berichten. Tof man! Kunnen altijd nog keer van pas komen in de toekomst. HIer in Nijmegen gaat allemaal zijn gangetje. Nog veel plezier daaro. Hans.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Karibu (Welkom) Hallo allemaal, ik ben Tom en ga naar Tanzania. Ik ga hier stage lopen in een klein ziekenhuisje in het dorpje Sumve. Via deze site wil ik jullie op de hoogte houden van mijn avonturen en belevenissen daar in het tropische Tanzania. Het adres waar ik van 1 juni tot 1 september 2008 verblijf is: Sumve Hospital tav Tom Vereijken PO Box 23 Mantare via Mwanza Tanzania Ik krijg nog een tanzaniaans mobiel nummer, daarop kunnen jullie mij bellen. (tip: goedkoop bellen via telestunt: 0900 9500, wel vanaf vaste telefoon!)) Ik heb er heel veel zin in!!! groetjes, Tom

Actief sinds 10 Mei 2008
Verslag gelezen: 90
Totaal aantal bezoekers 19539

Voorgaande reizen:

11 Mei 2008 - 28 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: