Al bijna Tanzaniaan - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Tom V - WaarBenJij.nu Al bijna Tanzaniaan - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Tom V - WaarBenJij.nu

Al bijna Tanzaniaan

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

27 Juni 2008 | Tanzania, Dodoma

Hallo weer allemaal,

Weer 2 weken verder en vanalles gebeurd....

Hoe gingen de afgelopen 2 weken:

Dinsdag in de eerste week hebben de 2 nederlandse verloskundigen (Laurien en Iris) s'ochtens een tweeling ter wereld gebracht die allebei in stuit lagen... knap gedaan...s'middags ging het slecht met een baby in de buik van een zwangere.... als er niet snel wat gebeurde zou het kindje overlijden... dus een spoedkeizersnee.. wel eerst nog even thee drinken!!! (arts assistent had het kind al opgegeven) maar de nederlandse dames dreven hun zin door...het kindje werd terwereld gebracht... deed het eerst slecht..maar na wat hartmassage en zuurstof... heeft ie het overleefd..en is nu in goede conditie..top dames!!!

We hebben de laatste 2 weken 4 a 5 patienten met meningitis (hersenvliesontsteking \) opgenomen.. van jong tot ouder... helaas hebben allen een slechte prognose... kindje van 5 is al overleden.. rest gaat stabiel slecht...

Verder hebben we ruim een week geleden een meisje van 12 opgenomen met de diagnose mazelen...ze kwam echt in een slechte conditie binnen.. overal uitslag en zowat in coma... Dit is eigenlijk vreemd..omdat kinderen daartegen worden gevaccineerd... dit meisje woont echter bij haar oma achteraf en was niet gevaccineerd!!! Gelukkig hebben we haar goed behandeld..nu lacht ze weer en vraagt ze om geitenvlees en fanta!!! Ze kan wel lachen met ons en wil graag naar huis... we houden haar toch nog maar even...

Tim heeft mij de afgelopen 2 weken PikiPiki leren rijden... ik ben nu bij gevorderden 3!!haha!!! in sumve hebben ze een vliegveldje.. (waar eens in de zoveel maanden een vliegtuig land) waar ik goed heb kunnen oefenen.. slalom... schakeleln remmen enz,enz..echt mooi.. Ja pa en ma ook veilig.. ik rij de rustige stukken, Tim rijdt naar Mwanza en in de stad..

S'avond wordt er volop gesport in Sumve.. voetbal, volleybal, basketbal... we hebben al een aantal keer mee gebasketbalt!!! gisteren was helaas mijn sportbroek van 2 euro van onderen uitgescheurd..kindjes lachen...

We zijn 2 keer op outreach...(is het land in) geweest... 1 keer met Paulo de oogdokter.. we kwamen in een dorpie.. waren er geen patienten.. na even wachten.. kwamen ze langzaam aanstromen.. we hebben uiteindelijk 25 patienten gezien... echt grappig.. als mensen ineens weer kunnen zien met een bril!!!
2e keer met Janet (verpleegkundige) om kinderen te vaccineren (BCG, Tetanus, Mazelen en DTP) en te wegen.. echt mooi... er hebben 389 kinderen aan een weeghaak gehangen (zie foto;s) en we hebben er een stuk of 60 gevaccineerd.. huilen, huilen..haha Leuke ervaring!!

Verder hebben we vanochtend het HIV/AIDS probleem nog eens aangekaart... er heerst hier een stigma op HIV?AIDS maar mensen kunnen wel geholpen worden als ze getest worden. Dit gebeurd via een CTC een counseling centrum voor HIV?AIDS maar dat loopt hier voor geen meter... kijken of we op dit vlak vooruitgang in kunnen boeken!!!

We hebben het nog altijd goed naar onze zin.. ik zit ondertussen op de vrouwenafdeling met 37 patienten.. genoeg te doen dus..

Morgen komen de co-assistenten uit Sengerema (andere plaats in Tanzania) bij ons op bezoek in Sumve... we eten morgen met 11 mense..gezellig.. Kapinga (directeur en super hoofddokter) komt ook!!!

Groetjes,

Tom


  • 27 Juni 2008 - 15:30

    Manon:

    hey lief,
    uhm.. foto's, foto's! ;)
    nee het klinkt weer allemaal supervet, en ik denk ik lees alvast een beetje in, dan ben ik weer voorbereid op jouw telefoontje morgen ;)maar uhm... de "groetjes, tom" goed dat je dat erbij zet, iedereen vroeg zich vást al af van wie deze site was, hihi!
    groetjes,
    Manon (sorry, flauw hé!)

  • 27 Juni 2008 - 15:35

    Basti:

    Yo Tommie,
    Top dat het zo goed gaat in het ziekenhuis en dat jullie daar echt goed werk leveren!!! Bij dat motor-rijden van jou kan ik me wel iets bij voorstellen ja...;)

    Gr Basti

  • 27 Juni 2008 - 17:18

    Suus:

    en bij die uitgescheurde broek niet dan basti?!hahaha ik lach ff met de kindjes mee hoor :) en verder klinkt het echt weer super Tom! weer zoveel dingen kunnen doen in die twee weekjes... helemaal goed! nu ga ik voor de verandering mijn koffers of liever backpack ;) maar eens pakken! zondag zit ik in colombiaaaa tralalalala! mag je voortaan ook mijn verhaaltjes lezen :)

    Liefs Suuuuus

  • 27 Juni 2008 - 22:52

    Kelly:

    Vind je verhalen echt leuk om te lezen! Het lijkt wel een soort Tom's Anatomy :-)!

    Groetjes!

  • 28 Juni 2008 - 10:45

    Arnie:

    Ha Tom,
    Geweldig al die verhalen van je. Jullie doen daar goed werk. Jammer dat ik niet mee kan komen met je moeder.

    Groeten Arnie.

  • 28 Juni 2008 - 11:34

    "Loesje" V. Zutven:

    Ha Tom!
    Ik weet nu eindelijk wat je site is!
    Ik heb al je verhalen en foto's gelezen.
    INDRUKWEKKEND!! Echt super en mooi om te lezen en te zien.
    Fijn dat het goed met je gaat en dat je al zoveel nieuwe mensen hebt leren kennen.
    Ga zo door!
    Ik ga vnvnd op feest bij jullie Ilse! Kheb er zin in!:)

    Ik blijf je verhalen nu voortaan volgen...

    Groetjes uit de Platanen...

  • 28 Juni 2008 - 11:55

    Bart:

    Dokter,

    Volgens mij moet ik een bril... oh nee wacht, jij moet je foto's 90 graden draaien! Zou zonde zijn als al dat goed werk in Tanzania ten koste zou gaan van nekklachten in Nederland!
    Pas verder tóch op dat er geen vliegtuig op je hoofd land en koop gewoon broeken in de juiste maat, alle maten kosten immers hetzelfde...

    Buiten deze kritische kanttekeningen kan ik alleen maar constateren dat je inderdaad "AL BIJNA TANZANIAAN" bent!

    Groet,
    Bart

    ps. nog bedankt voor je SMS-je!!

  • 28 Juni 2008 - 12:04

    Tom De Tanzaniaan:

    Even wat commentaar bij de fotos:
    Tim en ik in de auto naar een klein dorpje met de oogarts.. in het dorpje checken we het zicht van de mensen met een E haken kaart... Tim kijkt in de ogen van een man met staar... man heeft nieuwe bril op en kan ineens weer lezen.... Tom in de tuin bij het zondag ontbijt.. kaneelsuiker brood en fruit!!! mmmh... er zitten ook nog wat fotos van de serengeti (national park) bij want daar zijn we afgelopen zaterdag 1 dag geweest... 2 x een lekke band.. Tim laat het gat zien.. dan maar een nieuwe kopen in de serengeti garage.. lekker picknicken in de serengeti met Dirk Tineke.. Laurien en Iris... kipjes bij ons in de tuin.. we gaan ze nog een keertje oppeuzelen.... op outreach met Janet om kindertjes te wegen en vaccineren..haha.. ze hangen ze hiero allemaal aan een weegschaal haak..echt lache!!!... mama helena onze kokin+ huishoudster...top dame (shikamoo mamma) Frankie en zijn vriendje.. onze lieve buurjongetjes!!!(alleen opletten dat ze niet alles wegjatten...

  • 28 Juni 2008 - 19:13

    Lia Van De Ven:

    Tom ik lees op jou site dat er morgen twee co-assistenten uit Sengerema komen, nu het volgende.
    Mijn buurvrouw, Ineke Franssen heeft een zoon die enkele jaren geleden ook zijn co-schap in Tanzania heeft gelopen en wel in het Sengerema Hospito. Zij is daar toendertijd ook op bezoek geweest en vriendschap gesloten met een zekere Elisabeth Melkiory, We hebben voor haar een schrijven enz. bij, om aan haar te overhandigen en of op te sturen. Misschien zegt deze naam iets bij deze personen. Vragen misschien. Groetjes en tot heel vlug.
    Lia en Renée.

  • 29 Juni 2008 - 13:56

    Tim:

    Mooi hoe jouw verhaal end ie van Tim elkaar aanvullen, krijg zo een prachtig totaalplaatje van jullie doen en laten. Vel plezier nog!

  • 30 Juni 2008 - 09:30

    Basti:

    Yo Tommie,
    Kel en ik hebben gisteren onze tickets geboekt voor Zuid Amerika! Als je terug bent kunnen we elkaar nog net twee weken zien... 13 oktober gaan we namelijk al naar Rio!! Kunnen we nog lekker twee weken van elkaar genieten..!!

    Laters

  • 30 Juni 2008 - 10:01

    Karien:

    Jullie zijn echt aanvullend. Maak veel plezier. Lekker veel foto's, super!

  • 30 Juni 2008 - 21:17

    Laurien:

    Heee Tom,

    Wat leuk om je verhalen vanuit hier te lezen.. Maar wat mis ik Sumve zeg. Hebben te veel gezien in die korte tijd, maar moeten denk ik terugkomen om echt iets te kunnen veranderen daar, wat we zo graag hadden gedaan.
    Fijn dat het met jullie allemaal goed gaat.. Maar wat zonde van die mooie broek van de pc hooftstraat:P
    Was het gezellig met de meiden afgelopen weekend? Hoop dat ze goed mee hebben kunnen kijken nog..
    Hier alles alweer helemaal gewend. Gaan vrijdag de eed afleggen, dus dan zijn we echte beëdigde vroedvrouwen!
    Geniet er nog goed van en doe iedereen de groetjes van me.

    Liefs

  • 01 Juli 2008 - 14:13

    Christel:

    Ha Tom, ook ik volg nog steeds trouw je verhalen (vooral onder werktijd, man man man wat saai zeg). Het is vandaag 28 graden, heerlijk warm. Maar wij zitten binnen :). Jammerdebammer. Je verhalen zijn echt hip. Sommige dingen ook treurig. En de arts die wilde wachten met de keizersnee hmmppttsss, goed dat de dames hebben doorgezet. Wat een ****! Dikke kus je ex-buurmeisje

  • 01 Juli 2008 - 14:14

    Christel:

    Ik bedoel dus dat het werken saai is! Niet je verhalen hahahaha :D. Kwam niet goed uit de verf zag ik weer.x

  • 03 Juli 2008 - 12:07

    Ilse:

    Hey Tom,

    Weer super mooie foto's:) Relaxed dat je daar zoveel kunt en mag doen. Erg leuk om je verhalen te lezen. Hahha en idd nu weer een beetje gerustgesteld. Eerst nog wat PikiPiki-lessen voordat je de putholes-wegen kan berijden ;) Gister hebben we afscheidsetentje van mam gehad. hahaha dat betekende tot 10u 's avonds nog mee in staan pakken. Maar nu is ze dan toch echt in het vliegtuig gestapt en onderweg... Althans, daar gaan we nu maar even vanuit. Goed op de mamma passen en heel veel plezier nog!!!!!!!!!!!!!! (+ er is een mailtje onderweg :)

  • 03 Juli 2008 - 12:10

    Ilse:

    Owja, de groetjes uit Geldrop!!! Nog maar een paar weekjes en dan zit interne er alweer op. Stuk minder spectaculair ziekenhuisverhalen, hahaha, maar bevalt me hier prima :) Begin alleen het maastrichtse studentenleventje nu toch wel echt te missen.

    Groetjes je zusje

  • 03 Juli 2008 - 20:59

    Martijn:

    Wow Tom,
    Zo te lezen kun je veel goed werk verrichten. Geniet er mooi van. Hier in Nederland hebben we echt Nederlands weer. Heb het heel druk met mijn huisje. Als het goed is, is het klaar als je terug bent. Wat een ontzetten mooie foto's trouwens.
    Martijn

  • 04 Juli 2008 - 18:04

    Beekse Bergen:

    -Deel 3 van het gepeperde jochie...-
    Waarschijnlijk heeft het onbekende zich nu ook bekwaamd in het klimmen in bomen. Weer een stuk stof gevonden, deze keer in het luipaarden verblijf. Helaas denken we toch dat we 'het gepeperde jochie' niet meer zullen tegenkomen.. Hij is te snel en te bekwaam in het foppen van de dierenverzorgers..
    Er is nu iemand op pad naar Tanzania om het een en ander uit te zoeken, Maria Vereijken is haar naam. Laten we hopen dat zij ons uit de brand kan helpen zodat we deze hele kwestie achter ons kunnen laten...

    Jaap Aap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Karibu (Welkom) Hallo allemaal, ik ben Tom en ga naar Tanzania. Ik ga hier stage lopen in een klein ziekenhuisje in het dorpje Sumve. Via deze site wil ik jullie op de hoogte houden van mijn avonturen en belevenissen daar in het tropische Tanzania. Het adres waar ik van 1 juni tot 1 september 2008 verblijf is: Sumve Hospital tav Tom Vereijken PO Box 23 Mantare via Mwanza Tanzania Ik krijg nog een tanzaniaans mobiel nummer, daarop kunnen jullie mij bellen. (tip: goedkoop bellen via telestunt: 0900 9500, wel vanaf vaste telefoon!)) Ik heb er heel veel zin in!!! groetjes, Tom

Actief sinds 10 Mei 2008
Verslag gelezen: 93
Totaal aantal bezoekers 19537

Voorgaande reizen:

11 Mei 2008 - 28 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: