Sumve en Voetbal - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Tom V - WaarBenJij.nu Sumve en Voetbal - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Tom V - WaarBenJij.nu

Sumve en Voetbal

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

14 Juni 2008 | Tanzania, Dodoma

ja..daar ben ik weer...
Alweer een weekje voorbij..

Maandag: overdracht om 8 uur en daarna heb ik de ronde op de mannenafdeling gedaan... liggen ongeveer 15 patienten dus dat valt wel mee...
S'avonds zouden we voetbal gaan kijken...zenden ze in Sumve de wedstrijd niet uit (niet belangrijk genoeg) Gelukkig had Dirk een Wereldontvanger en hebben we via de radio het voetbal gevolgd... best lache 3 - 0 haha.

Woensdag: Tim heeft s'ochtens mee geassisteerd bij een keizersnede... helaas was de vrouw niet zwanger..maar had ze zo veel vocht in haar buik dat ze zwanger leek????
Op de verloskamer hadden ze toch echt de harttonen van het kind gehoord??!@! Waarschijnlijk toch de hartslag van de moeder. Okee we zijn in Tanzania..haha
Ik heb s'middags een liesbreukoperatie gedaan.... er werd netjes aangegeven hoe ik moest snijden en hechten...ging goed...mooi.. man was trouwens bij kennis (ruggeprik) en kon mij bezig zien... je moet wel vertrouwen hebben in zo'n blanke!!!

Donderdag hebben we s'ochtens de special cases gedaan op de afdeling en zijn we daarna met Dirk en Francis (hoofd technische dienst) naar Mwanza gegaan om een brommer/motor (Alfa Sport 125 cc) te kopen.... het ziekenhuis had een motor nodig (oude was kapot) en Tim en ik zagen daar ook wel een deal in... ben je tenminste niet afhankelijk van daladala... kun je gaan wanneer je wilt!! Mooie nieuwe motor zeg... foto's komen later!!

Vrijdag weer werken...patienten langs, medicijnen uitschrijven.... Er gaan veel dingen goed.. maar niet alles...de jongen met het gebroken bovenbeen.. dat been stond op de controle foto nog steeds belabbert... we hebben geprobeerd ze in het ziekenhuis te houden... maar de vader wil naar de traditional healer.... (die kan namelijk een been aanelkaar toveren!!!) Waarschijnlijk kan deze jongen van 12 voor de rest van zijn leven niet meer lopen... Ik weet niet veel over traditional healers..ik wil zeker een keer gaan kijken...en geloof echt dat ze bepaalde zieke mensen op hun manier kunnen genezen.. maar dit voelt toch wel echt klote...discharge
Hakuna Matata (hamna shida) no worries Tanzania

Zoals je merkt.. kom je inderdaad cultuur verschillen tegen... je probeert te doen wat je kunt doen ( en dat is veel ) sommige dingen gaan anders dan je wilt of hoopt...so be it!! Gisteren heb ik trouwens mijn eerste lijkschouwing gedaan... moet je ook leren!!!

Ik heb het nog altijd goed naar mijn zin met Tim in Sumve... het werk is fantastisch...we leren steeds meer mensen kennen en mensen ons!!!

S'middags lopen er kipjes en negertjes rond in onze tuin...echt grappig!!! Het leven is hier mooi!!!

Tot volgende keer

xTom


  • 14 Juni 2008 - 10:41

    Lenny:

    Wow Tom, ik ben echt zoo trots op een vriend als jou! Echt knap wat je daar allemaal doet! Ga zo door! xx

  • 14 Juni 2008 - 12:20

    Roel:

    Yooo Tommie!

    Goed bezig jongeman! Geniet er van!

  • 14 Juni 2008 - 13:09

    Manon:

    hey lief,
    ja nu is het me al helemaal duidelijk, wat voor een nou ja vooral nuttige dingen jij en Tim daar doen hahaha. Nee, je weet wel hoe het echt zit. En ik moet zeggen, ik blijf maar terug gaan naar die twee helmen met bruine beentjes eronder, echt schitterend!
    kuss

  • 14 Juni 2008 - 14:33

    Maritt:

    Hey Tom!!
    Wat een ervaring zeg! Zal af en toe best heftig voor je zijn..
    Knap hoor! Gelukkig kun je ook van de leuke dingen genieten!! en wat een schattige kindjes! veel succes! en plezier..
    liefs x maritt

  • 14 Juni 2008 - 14:49

    Basti:

    Tommyboy,
    We vroegen ons al af of je het voetbal gevolgd hebt, maar dat heb je dus. Het is hier 1 groot gekkenhuis!!! De titel is zo ongeveer al binnen... Hoorde dat je geen mail kan lezen en versturen vanwege de langzame verbinding, heb je er vorige week eentje gestuurd, weet niet of je die gelezen hebt. Ik bel je volgende een keer, ben ik weer thuis (kom dan net onder het mes vandaan, hoop trouwens dat het bij mij wel echt een schroef is en niet iets anders..) Ben donderdag naar de verjaardag van Joost geweest in Antwerpen samen met Kelly, was een leuke verrassing voor 'm. Gister (vrijdag) is ie ook mee voetbal wezen kijken in Tilburg, echt mooi!! Oja, tip: misschien kan je wat tekst bij de foto's plaatsen, want ik weet niet waar het allemaal over gaat en wat we nu te zien krijgen..

    Spreek je later!!!
    Kus Basti!

  • 14 Juni 2008 - 14:50

    Basti:

    Volgende week moet het zijn..

  • 14 Juni 2008 - 15:47

    Manon, Mythe, Cande:

    en uhm.. zoals Myrthe terecht opmerkte, wat hebben jullie op de tv aanstaan, op foto 5 hahaha??

  • 15 Juni 2008 - 08:30

    Lijn:

    Hej Tommm!
    Weer veel mooie plaatjes van jullie in pak! En natuurlijk een geweldige foto met die helmpies! Leuk om te kunnen zien hoe het er daar uit ziet, moest wel even wennen zijn denk ik.. Maaarr jullie doen echt geweldig werk.. keep up the good stuff! Kus Lijn..

  • 15 Juni 2008 - 11:35

    Tim O:

    Haahahaha, echt prachtige foto's vooral die van de kindjes met de helm op en de foto's in eht ziekenhuis. Ga zo door, ziet er allemaal heerlijk uit!

  • 03 Juli 2008 - 21:06

    Martijn:

    Oh ben jaloers.
    Martijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Karibu (Welkom) Hallo allemaal, ik ben Tom en ga naar Tanzania. Ik ga hier stage lopen in een klein ziekenhuisje in het dorpje Sumve. Via deze site wil ik jullie op de hoogte houden van mijn avonturen en belevenissen daar in het tropische Tanzania. Het adres waar ik van 1 juni tot 1 september 2008 verblijf is: Sumve Hospital tav Tom Vereijken PO Box 23 Mantare via Mwanza Tanzania Ik krijg nog een tanzaniaans mobiel nummer, daarop kunnen jullie mij bellen. (tip: goedkoop bellen via telestunt: 0900 9500, wel vanaf vaste telefoon!)) Ik heb er heel veel zin in!!! groetjes, Tom

Actief sinds 10 Mei 2008
Verslag gelezen: 80
Totaal aantal bezoekers 19536

Voorgaande reizen:

11 Mei 2008 - 28 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: