weekje ziekenhuis - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Tom V - WaarBenJij.nu weekje ziekenhuis - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Tom V - WaarBenJij.nu

weekje ziekenhuis

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

07 Juni 2008 | Tanzania, Dodoma

Hallo iedereen,

Eerste weekje zit er al weer op....
Wat een week.. we hebben veel gezien en meegemaakt...maar het is hier echt super!!!
Zondagmiddag met de daladala van Mwanza naar Sumve... in totaal 4 uur bezig geweest... in een busje vol afrikanen...wel gezellig met op de achtergrond (mambo flavor) afrikaanse soort hiphop muziek!!!
Maandagoverdracht om 8 uur en daarna deden Tim en ik samen de grote ronde op de mannenafdeling... zijn we 4 uur mee bezig geweest..maar we hebben iedereen goed nagekeken.

Het gaat hier wel op zijn tanzaniaans..je moet achter dingen aan zitten anders ligt iemand met een gebroken bovenbeen rustig 3 dagen te wachten.... niet echt relax.

S'avonds gevoetbald met de lokals...wel mooi...alleen had ik erg slechte schoenen en waren mn voeten daarna kapot... gelukkig ben ik met Tim die me kan verzorgen!!
Dinsdag: special cases... je ziet hier echt vanalles en mensen komen pas erg laat.... eentje had een wond aan zijn been... was een mooie anatomieles.. je kon alle structuren (onder de huid) zien zitten.lekker!!!
s'middags was er een man overleden die een herseninfarct had gehad... was gewoon niet meer te redden.

Verder liggen er veel mensen met malaria. tuberculose en HIV/AIDS.. de malariapatienten en TBC patienten zijn goed te helpen. Bij de HIV patietnn ligt het gewoon iets moeilijker... er heerst hier ook nog een stigma op HIV?AIDS dus sommige willen niet geholpen worden..terwijl anti-HIV middelen gratis vertrekt worden...
Woensdag een patient met een acute blinde darm gediagnostiseerd.. die hebben we (tim assisteerde met Kapinga) er s'middags meteen uitgehaald. Patient doet het goed en bedankte ons voor de goede zorg!!

Donderdag heb ik mee geassisteerd bij het verwijderen van darmkanker bij een ouderdametje....

Vrijdag hebben we weer grote ronde gedaan. Tim en ik samen met 2 nederlandse verloskundigen die nu ook 3 weken in Sumve zijn....
Zij stonden ook versteld van alle dingen die we tegenkomen.

We hebben redelijk wat verantwoordelijkheid maar het is super interessant en we kunnen zeker mensen helpen. De directeur en hoofdarts...een man van ongeveer 35 is echt super... hij doet alle afdelingen opereert en is aardig en kritisch...we hebben echt veel aan hem en hij waarschijnlijk ook aan ons...
We hebben deze week al een paar patienten van de dood weten te redden... geeft een goed gevoel!

S'avonds lekker chillen, spelletjes doen... nog wat lezen en op tijd naar bed.
Verder zitten er nog 2 nederlanders die hier projecten opzetten. (zijn rond de 55) Daar hebben we ook veel aan en het is gezellig... gisteren hebben we met zn 6en bij ons gegeten en wat pilsjes gedronken!!!

Ik heb alweer zin in volgende week ben benieuwd wat we tegenkomen.

Er zijn trouwens een paar verpleegkundigen (met name de oudere) die echt super begaan zijn met de patieten en ons echt ondersteunen... dat maakt het werk een stuk fijner...

Volgende keer meer...

Groetjes,

Tom

• 07 Juni 2008 - 12:58

Lau:

He Tom,

Zo raak je snel gewend aan je nieuwe leventje he, hoewel je je blijft verbazen over de cultuurverschillen.. Lijkt me heel heftig, positief en negatief. Super om echt te zien dat je werk positieve gevolgen heeft, maar zwaar als je ziet wat er allemaal te behandelen valt.
    Zuig het allemaal in je op! Maak het JOUW ervaring!!

Heel veel plezier,

Saludo, lau

• 07 Juni 2008 - 13:14

Suus:

Hey Tom!

Geweldig, het straalt ook echt van de foto's af dat je het super naar je zin hebt!! En je verhaaltjes zijn ook heel leuk om te lezen :) Volgens mij zijn we met zijn allen wel heel trots op je dat je deze kans gegrepen hebt en kijk wat je allemaal al kan doen in één week! Ga zo door :)

Liefs Suus

• 07 Juni 2008 - 14:16

Maritt:

Hey tom!

Wat een ervaring! Jeetje lijkt me wel heftig hoor! Je foto's zijn erg mooi! bijzonder om die dieren van zo dichtbij te kunnen zien!
    We bellen je gauw een keer met zn alle!
    veel plezier! en succes!
    liefs x maritt

• 07 Juni 2008 - 14:39

Maria Schouten:

Hoi Tom
    Vandaag al je verhalen gelezen, ik vergat steeds te vragen naar je site.
    Het lijkt super interessant en t lijkt mij n heel goed gevoel dat je daar echt iets voor die mensen kan betekenen. En natuurlijk doe je erg veel ervaring op!
    Tom weer heel veel succes en n mooie tijd verder!

• 07 Juni 2008 - 17:06

Lenny:

Super Tom! Echt SUPER! Ga zo door! xx

• 08 Juni 2008 - 11:19

Tim:

Ha Tom!

Ziet er allemaal mooi uit - je voetjes op de foto, onder andere - en de verhalen klinken erg indrukwekkend. Ga zo door, blijf zeker ook jouw verhalen volgen!

• 08 Juni 2008 - 13:04

Bart:

Ha Tom!

Whaa goed bezig! eerste levens al gered, velen zullen ongetwijfeld volgen. Knap en vooral goed hoe je de dingen die je niet kunt verhelpen weet te relativeren. Die waardering van de mensen die je wél kunt helpen lijkt me ook geweldig, zoals je al aangaf! Daar doe je het voor. Prachtige wild-life foto's by the way, denk dat basti ook wel jalours is ;-)

• 08 Juni 2008 - 14:21

Maarten:

Indrukwekkende verhalen man! Vind het echt mooi om allemaal te lezen. Wat een land...
    Heel veel succes/plezier en keep up the good work!

Maarten

• 08 Juni 2008 - 16:21

Karien:

Ben onder de indruk.... vooral van foto 4. Mogen jullie nog wel binnen in dat ziekenhuis?

• 08 Juni 2008 - 18:08

Basti:

Yo Tommie!!
    Keep up the good work en mooie foto's van alle beesten, vooral die met dat witte t-shirt aan.. Wat een grap, wat een grap...
    Smak!

• 08 Juni 2008 - 18:33

Sanne:

Wow Tom, ben onder de indruk.Op de foto's is te zien dat je ondanks de heftige situaties die je tegenkomt ook zeker geniet. Blijf dit ook doen,dan genieten wij van jouw verhalen.

X Sanne

• 08 Juni 2008 - 22:30

Mutti:

Ben erg benieuwd of het allemaal wel klopt wat je schrijft, we komen het in juli met z'n vieren even checken!!!
    xxx t thuisfront.

• 09 Juni 2008 - 10:45

Martijn:

Hoi Tom,

Vond het leuk je even gesproken te hebben jammer dat de verbinding de tweede keer zondag zo slecht was. Super mooie foto's. Ga door met je goed werk.
    En spreek je snel weer.

Martijn

• 11 Juni 2008 - 07:46

Lijn:

Joehooeee Tom!
    Dat ziet er weer super uit!! En wat goed dat je daar al zo veel hebt kunnen doen.. Fijn voor alle ervaring natuurlijk, maar ook super dat je wat kan betekenen daar! Ik hoop dat t allemaal lekker blijft gaan daaro!!
    Hasta la..
    Kus, Lijn!