Sumve Hospitalini - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Tom V - WaarBenJij.nu Sumve Hospitalini - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Tom V - WaarBenJij.nu

Sumve Hospitalini

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

31 Mei 2008 | Tanzania, Dodoma

Ja ja ik ben in Sumve gearriveerd!!!
De safari was echt super en we zijn maandagavond in Mwanza gedropt.. Danielle (co-assistent voor mij in Sumve) had voor mij dinsdag een pickup geregeld...er moest toch een auto van Sumve naar Mwanza...is ongeveer 45 km en een uurtje hobbellen met de landcruiser...of 2 uur met de daladala (ook erg gezellig met 20 afrikanen in een bussie!@!) Ze rijden hier 220 op een zandweg en iedereen haast zich aan de kant als er een auto voorbij raast....als dat maar goed gaat haha.

Aankomst in sumve...we (Tim en ik)hebben echt een schattig huisje...met ieder een eigen slaapkamer en woonkamer..badkamer met koudwaterdouchestraaltje..is wel lekker s'ochtens.. een gat wc...we proberen nog ergens een stoel te fixen om een normale wc te maken....drie maanden op een gat schiet ook niet op...kun je niet lekker de krant lezen (basti?)
verder hebben we een veranda en een tuin met een 500 liter water bassin...jaja hier wordt je je bewust van water gebruik... verder hebben we een hele lieve mama helena...die voor ons kookt de was doet en zelf s'ochtens versbrood bakt....wat een luxe..wat een luxe (we waren toch in Afrika?) nee ik ben super blij met ons huisje!!!

Eerste dag ziekenhuis...s'ochtens overdracht: opgenomen patienten van die nacht besproken en aangeven hoeveel patienten er op de afdeling liggen. Danielle heeft me het hele ziekenhuis laten zien...alle afdelingen en me aan een heleboel mensen voorgesteld...waarvan ik de namen dalijk maar eens ga opschrijven en onthouden...
Wel een bijzondere eerste indruk... het ziekenhuis is echt prachtig en mooi overzichtelijk ingedeeld.

Na de rondleiding heeft Danielle ongeveer 50 kindertjes gezien op de kinderafdeling (ik heb meegekeken)... dossiers worden uitgedeeld...en moeders komen met kind een voor een langs... de ernstig zieke kinderen gaan we langs aan het bed....soms liggen er wel 3 in een bed haha
We hebben veel kinderen gezien met Malaria..ondervoeding...longontsteking... veel bloedtransfusies..antibiotica en antimalaria kuren... Gelukkig kun je er veel helpen!!!

Gisterenavond was ik op een pre bruilofts feestje.... een zuster in het ziekenhuis gaat trouwen... nu was het feest voor de bruid...(vooral om haar cadeau's te geven:) denk ik) Leuk om er aanwezig te zijn...helaas kun je nog niet zoveel swahili verstaan om er iets van te begrijpen.... na 3 uur zitten en cadeaus uitdelen was er lopend buffet en daarna werd er gedanst...ja dat kunnen ze hier wel!!!
Dit weekend nog ff in Mwanza...inkopen doen voor de week en relaxen en dan maandag vol aan de bak... we worden meteen ingezet op een afdeling...maar dat gaat zeker lukken ik heb er zin in!!!!

Tot volgende keer...

er komen nog foto's (ook van mij!)

groetjes,

Tom

  • 31 Mei 2008 - 12:47

    Tom:

    Dit is trouwens mijn nieuwe nummer waarmee ik ook in Sumve netwerk heb:

    +255787515303

  • 31 Mei 2008 - 13:10

    Joost:

    tommilio, ik hoop dat het een geweldig avontuur wordt!!! Dank voor de leuke berichten en ik reken erop dat je bij het dansen aldaar niet onder doet voor de plaatselijke bevolking(tommy-style)!
    Heel veel moed bij het werk daar in t hospitaaltje, hopelijk kun je echt iets moois betekenen voor de mensjes daar! Maar ik denk dat dat wel gaat lukken, alleen al die brede tomilio-smile doet 'ne mens al genezen!

    Saluttekes,

    Joost

  • 31 Mei 2008 - 13:28

    Basti:

    Dank je voor de verwijzing... Weet niet precies wat ik daar nou van moet denken, dacht dat ik je toch wel wat meer had bijgedacht ipv dat...;)
    Veel successies in het ziekenhuisje, maar ik denk dat dat wel goed komt!!
    Gr

  • 31 Mei 2008 - 18:05

    Laura:

    gaaf hoor tom! succes de komende week, maar zo te horen blijf je positief!

    Veel plezier!
    Liafs, Laura

  • 31 Mei 2008 - 18:22

    Lenny:

    hi Tom!

    leuk verhaal weer en wat fijn om te horen dat je veel van die kinderen kan helpen!
    Heel veel succes en geniet van de mooie cultuur daar, het klinkt super! xx

  • 02 Juni 2008 - 10:07

    Christel:

    Yeah Tom you go go!! Hip hoor, ik ben wel heel erg benieuwd hoe het je verder zal vergaan. Bedankt voor je bericht, ik was aangenaam verrast haha. Inmiddels ben ik heerlijk geinstalleerd bij Sander en het voelt goed...alhoewel we zijn pas 1 week onderweg haha. Als ik straks tranend met mn koffertje voor ons huis sta, laat je me er dan weer in?? Hihi. Alle gekheid op een stokje! Veel plezier!!Wanneer kom je weer terug?

    Liefs Christel

  • 02 Juni 2008 - 19:10

    Tante Annemarie:

    Jammer dat je vader er niet bij was, want die vindt een dansje echt leuk!!!
    XXXX
    Annemarie

  • 02 Juni 2008 - 20:42

    Aniet:

    Hey Tom,

    Wat klink dat allemaal gaaf - en "on"afrikaans... Ben benieuwd naar je eerste dag als dokter in Afrika!

    Succes... blijf schrijven en genieten!

  • 03 Juni 2008 - 06:08

    Karlijn:

    Hej tom!
    Fijn te horen dat alles nog steeds goed gaat! En dat je lekker verwend wordt door je 'moeder'. Ik ben benieuwd naar de foto's, ook van t ziekenhuis? Succes met je eerste werkweek!
    Liefs Lijn.

  • 03 Juni 2008 - 09:23

    Ruud:

    Poeh hé Tommy, ik heb even moeten zoeken in mijn spamfilter voor ik de link tegenkwam, maar ik heb eindelijk de weg gevonden.

    Leuk dat je avonturen wijds online worden verspreid, niet alleen Tanzania hoeft jouw capriolen mee te maken natuurlijk. Kom je ook in de reizenbijlage van Volkskrant? ;)

    Succes met de stage! Maar zo te lezen ben je al aardig gewend. En tot lezens!

  • 03 Juni 2008 - 23:48

    Maria:

    hartstikke leuk tom,mooie verhalen.ik geniet ervan.ga zo door.veel succes de komende weken en hopelijk zie je vele kindertjes daar weer beter worden en naar huis gaan.groetjes,maria.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Karibu (Welkom) Hallo allemaal, ik ben Tom en ga naar Tanzania. Ik ga hier stage lopen in een klein ziekenhuisje in het dorpje Sumve. Via deze site wil ik jullie op de hoogte houden van mijn avonturen en belevenissen daar in het tropische Tanzania. Het adres waar ik van 1 juni tot 1 september 2008 verblijf is: Sumve Hospital tav Tom Vereijken PO Box 23 Mantare via Mwanza Tanzania Ik krijg nog een tanzaniaans mobiel nummer, daarop kunnen jullie mij bellen. (tip: goedkoop bellen via telestunt: 0900 9500, wel vanaf vaste telefoon!)) Ik heb er heel veel zin in!!! groetjes, Tom

Actief sinds 10 Mei 2008
Verslag gelezen: 73
Totaal aantal bezoekers 19538

Voorgaande reizen:

11 Mei 2008 - 28 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: