Geita: Goldmines - Reisverslag uit Geita, Tanzania van Tom V - WaarBenJij.nu Geita: Goldmines - Reisverslag uit Geita, Tanzania van Tom V - WaarBenJij.nu

Geita: Goldmines

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

10 Augustus 2008 | Tanzania, Geita

Yes, hier ben ik weer....

Geita en de goudmijnen.... Het was de bedoeling om vorige week zaterdag de goudmijnen ( 2e grootste van Afrika) te bezoeken in Geita...wij met pikipiki, daladala, taxi en benenwagen helemaal naar Geita gereisd, vanaf Sengerema ongeveer 2 uurtjes totaal. Stonden we bij de Gate... komen we er niet in, omdat we geen afspraak hadden. Wij vanalles geprobeerd, maar het lukte niet:(:(:(

Wij zijn natuurlijk niet voor een gat te vangen!!!
Ik sprak iemand aan die de mijn kwam uitgereden, toevallig een production manager (hoge pief) en vertelde dat we er niet inkwamen en of hij ons weer mee naar Geita nam...om vervolgens het hele k..eind weer terug te bommelen.
Toevallig reed hij via Sengerema naar Mwanza en konden we gratis meerijden.... hij zei dat hij wel iets kon regelen voor ons...we moet het alleen optijd aangeven...ik meteen.... doe dan maar zaterdag (gisteren) okee...na wat telefoontjes was het geregeld...de meiden uit Sengerema en Biharamulo konden ook mee!!

Gisteren hebben we dus de goudmijn bezocht, echt super.... wat een gebied, wat een trucks... We werden 4 keer gecontroleerd door de beveiliging... ze hebben ons echt alles laten zien..fantastisch...Loes heeft zelfs in een grote truck mee mogen rijden. Die kan 150.000 kg laden... de grootste kan 250.000 kg laden...niet normaal

Per dag halen ze 500 tot 3000 kg goud uit de mijn. 1 gram is 30.000 shilling ongeveer 20 euro.

3000 * 1000 * 20 = 60.000.000 Euro op een goeie dag..... moet ik er wel bij vertellen dat 1 truck 7000 liter brandstof per 24 uur verbruikt en daar rijden er hier 19 van rond!!!

Wat een bedrijf.....echt een leuk uitstapje!!!

Gisteren hebben we in Sengerema overnacht, omdat het te laat was om Mwanza te bereiken... nu zijn we weer in Mwanza... en dalijk nemen we Loes en Petra (uit Biharamulo: co-assistent) mee naar Sumve!!!

Wordt weer een gezellig weekje!!

Ja ja ja eindelijk.... Aankomende vrijdag zie ik mijn allerliefste, allermooiste, allertofste Manon!!!!
3 maanden geen Manon is echt niet leuk!!! Wat heb ik zin om haar te zien en Tanzania te laten zien!!!:):):):)

Tot volgende keer,


Nee, ik heb geen goud voor jullie gestolen,
Ils super je nieuwe kamer...ik ben benieuwd,
Lia, met die clamboe's komt goed
Sjef, jammer dat je er niet bij was in de goudmijnen, die truck zou jij ook super hebben gevonden...


doei

  • 10 Augustus 2008 - 12:26

    Laurien:

    Heee T&T,
    Wat fijn te lezen dat het naar nog steeds super gaat. En geweldig dat je Manon eindelijk weer kunt zien.
    Hoe is het verder in het ziekenhuis? Welke afdelingen staan jullie nu?
    Doe je de groetjes daar aan iedereen. Ook van Iris.
    Liefs, Laurien

  • 11 Augustus 2008 - 07:04

    Karien:

    Wat zijn jullie eigenlijk kleine mennekes

  • 11 Augustus 2008 - 07:06

    Maria:

    ha tom,
    we zijn net terug van vakantie en check even mijn mail.kom ik jouw fantastische verhalen tegen en kan natuurlijk niet anders doen dan alles te lezen wat je geschreven hebt in de laatste 4 weken.mooie vehalen en foto's.
    veel plezier en fijne tijd met manon en tot in holland.
    groetjes,maria.

  • 11 Augustus 2008 - 07:31

    Christel;:

    Hi Tom! Ubervet zeg dat julie daar zijn geweest! Het ziet er zeer indrukwekkend uit. Wij hebben afgelopen week en weekend de achtertuin maar eens aangepakt. Helaas hebben we kleigrond, dus zelf afgraven was geen optie. Kosten graver+container= 700 euro. Aaarrggh. En dan is er nog niks gedaan ;). De grond zat vol wortels, omdat onze lieftallige buurvrouw een joekel van een kastanje in haar tuin heeft staan. Dus het gravertje was meer dan welkom. Helaas is het een kunst om met het ding te werken en heeft Sander onze schutting op 4 plaatsen gesloopt :(. Ach ja, dat is vervangbaar. Je hoorde mij wel de hele dag: Sander kijk uit, Sander stop! gillen, dus de buren kwamen af en toe wel nieuwsgierig kijken welk varken nu weer geslacht werd.

    Om een lang verhaal kort te maken: Jelske en ik hadden het erover dat het misschien leuk is als jullie met zn allen bij ons komen eten als iedereen straks weer in NL is. Idee? Ps. Neem Manon gezellig mee!

    Liefs Christel

  • 11 Augustus 2008 - 14:13

    Ineke:

    Ha Tom!

    Vond het kei leuk je gesproken te hebben laatst aan telefoon. Helemaal vanuit Afrika!
    Geniet er nog van daar! Samen met Manon en straks met Mars en Martijn.

    x Ineke

  • 14 Augustus 2008 - 18:44

    Maria Schouten:

    "n Goudmijn is weer wat anders als n ziekenhuis! Dat levert toch aardig wat centjes op voor Afrika.
    Weer heel veel plezier samen met Manon en de andere gasten.
    Gr. Maria

  • 17 Augustus 2008 - 20:17

    Lenny:

    Jow Tommie en Manon!

    Hele fijne tijd samen, geniet ervan! En we horen 'snel' de verhalen!!

    Groetjes!

  • 20 Augustus 2008 - 11:27

    Gaby & Tom:

    Hee lieve Tom!
    Super leuk jij en Tim als Bob de bouwers ;)
    Hopen dat jij en Manon een super tijd hebben in het prachtige Tanzania! het is zo om.... en wij kunnen het weten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Karibu (Welkom) Hallo allemaal, ik ben Tom en ga naar Tanzania. Ik ga hier stage lopen in een klein ziekenhuisje in het dorpje Sumve. Via deze site wil ik jullie op de hoogte houden van mijn avonturen en belevenissen daar in het tropische Tanzania. Het adres waar ik van 1 juni tot 1 september 2008 verblijf is: Sumve Hospital tav Tom Vereijken PO Box 23 Mantare via Mwanza Tanzania Ik krijg nog een tanzaniaans mobiel nummer, daarop kunnen jullie mij bellen. (tip: goedkoop bellen via telestunt: 0900 9500, wel vanaf vaste telefoon!)) Ik heb er heel veel zin in!!! groetjes, Tom

Actief sinds 10 Mei 2008
Verslag gelezen: 104
Totaal aantal bezoekers 19533

Voorgaande reizen:

11 Mei 2008 - 28 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: