Sengerema - Reisverslag uit Sengerema, Tanzania van Tom V - WaarBenJij.nu Sengerema - Reisverslag uit Sengerema, Tanzania van Tom V - WaarBenJij.nu

Sengerema

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

01 Augustus 2008 | Tanzania, Sengerema

Sengerema

Ja…. We zijn op bezoek bij onze medicijnstudent collega’s in Sengerema… dit plaatsje ligt ten zuidwesten van Mwanza…. Ongeveer 4 uur met de motor van Sumve…je moet ook nog het water over met een veerboot!! Wat een prachttocht... mooie omgeving en heel veel hobbelen...ook wij hebben nu blauwe balletjes...

Vorige weekend hebben we in Mwanza doorgebracht met nog een stuk of 8 anderen…. we hebben lekker gegeten en zijn daarna gaan stappen… ja dat kan ook in Afrika!!!! Lekkere Bongo Flavor…afrikaanse R&B muziek…. En de locale Sukuma nummers….haha….gezellig…ooh ja hoe ga je naar een discotheek? Je pakt gewoon met zn allen 1 taxi…passen best 9 personen in..:):):) (zie foto’s)

Gabi ( verpleegkundige in opleiding, die stage liep in het KCMC Moshi Tanzania) en haar vriend Tom, hebben we maar ontvoerd naar Sumve… Gabi en ik namen de Daladala en andere Tom en Tim samen op de brommerd…lache!!! Lekker over de markt gelopen en nog een laatste groene t-shirt voor het basketball team van iemands lijf gekocht…was grappig… Tim en ik basketballen graag mee s;avonds… maar we willen ook iets terug doen voor de jongens….dus hadden we het idee om 2 kleuren shorts en shirts voor ze te kopen…we misten echter nog 1 groen shirt….laat ik op de markt nou een marktman tegenkomen met het groene shirt dat wij nog moesten hebben!!! Nergens meer te vinden…. uittrekken en kopen voor 2 euro ….schandalig…mensen lachen..

S’avonds hebben we de jongens de shirts overhandigd.....ze vonden het prachtig!!! Zie de foto;s

Maandag hebben we Gabi en Tom in een witte jas gestoken en mee naar het ziekenhuis genomen...... Tom had nog nooit een bevalling in het echt gezien...(hij zit in de beveiliging) dus dit was de kans om het een keertje mee te maken!!! Vrouwen bevallen hier overigens ontzettend makkelijk.... ze geven zowat geen pijn aan en voordat je het weet is het kind er.... Tom was diep onder de indruk en vond het prachtig...echt schattig die kleine blanke negerbaby tjes!!!

S’ middags hebben Tom en ik met de motor rondgereden..... na 2 uur had hij er nog geen genoeg van.... dan nog maar een half uurtje alleen!!!

Dinsdag was de KNO (keel neus oor) arts vanuit Nairobi in Sumve.... helaas waren er maar 2 patientjes voor hem om de amandelen te knippen.... slecht management.
S’middags hebben Tim en ik 2 vrouwen geholpen met bevallen..... de 2e vrouw kreeg een tweeling...de 1e kwam er normaal uit (hoofd eerst) de 2e in een stuit....hamna shida (geen probleem) ze worden er hier zowat uitgeschoten!!! Super...om mee te maken... baby’s en mama’s maken het goed.

Hier in Sengerema hebben de meiden ons het ziekenhuis laten zien... echt mooi en een stuk groter dan Sumve!!! Er zitten hier ook een stuk meer CO studenten, verpleegkundigen, nu 5 co-assistenten uit Nederland en 3 Medical officers.... stukje drukker dus!!!

Morgen gaan we misschien naar Geita, dat is de plaats met de 2e grootste goudmijn van Afrika...(1e ligt in Zuid-Afrika)

tot ziens....

  • 01 Augustus 2008 - 13:40

    Frans En Annemarie:

    We hebben al heel wat mooie plaatjes van gezien in boekel!
    Maar deze foto's zijn weer schitterend.
    Groetjes van ons

  • 01 Augustus 2008 - 13:41

    Christel:

    Hahahaha wat een hilariteit weer, vooral die taxirit moet een helse tocht zijn geweest. Als die dames zo goed kunnen bevallen, mogen ze wel naar Nederland komen om ons uit te leggen hoe ze dat toch vooral 'pijnloos' (ogenschijnlijk) doen! Mijn buurvrouw is vandaag waarschijnlijk bevallen. We zijn benieuwd naar het drupke...een meisje. Dus dat worden slapeloze nachten hahahahihihihi, ze ligt naast onze slaapkamer. :S

    Veel plezier nog Tommeke.

    Ciao xx

  • 01 Augustus 2008 - 14:21

    Basti:

    Ohohohohohoh Tommetje toch...
    Ik schaam me kapot voor jou... 'blanke negerbabytjes...???' 'T lijkt wel alsof je in het psychiatrisch ziekenhuis bent blijven hangen laatst... (heb foto's bij jullie thuis gezien) En het erge hierbij is dat ik je niet anders ken dan dit soort praat. Niks veranderd wat dat betreft, je mag zelf maar kiezen of dat posi- of negatief is... Ohohohoh, wat moet er toch van jou terechtkomen..;)
    Veel succes nog..!!!

    Hasta la pizza!!

  • 01 Augustus 2008 - 18:22

    Femmie:

    Hey tom!

    Nog steeds aan het genieten zo te lezen: af en toe exchange met andere ziekenhuissies en wat parkies: groot gelijk :D Kben benieuwd wat jullie van geita vinden :P
    Have fun iig en de groetjes aan iedereen :D

    Greetz Femke

  • 03 Augustus 2008 - 10:17

    Lia En Renée:

    Hoi Tom super wat je weer allemaal onderneemt daar in Tanzania, zou zo weer terug willen komen. Trouwens toevallig in Sengrema ook kennis gemaakt met mama Elisabeth, misschien zelfs op de foto gezet. Als dit zo is zou je mijn buurvrouw straks ontzettend blij maken met een foto van haar, Trouwens is of was er nog een mogelijkheid voor die vier muskietennetten voor die psychiatrische inrichting, zodat jij eind augustus de goed bedoelde gave kunt controleren en dan natuurlijk als je toch in Geita bent, neem een klein klompje goud mee is die waterput bij onze psycholoog ook snel aangelegd. Werk ze nog en natuur ook geniet van je vrije uren.

  • 03 Augustus 2008 - 13:44

    Maria Schouten:

    We zijn i dag thuis, morgen gaan we met onze meiden 4 dagen naar Berlijn maar even de mail nakijken en weer even je berichtje lezen.
    Wat zou ik jou graag op komen zoeken maar ja.....
    Je verhalen blijven boeien!!

  • 03 Augustus 2008 - 17:47

    Maarten:

    Weergaloze verhalen!! Ik krijg bijna zin om mijn toga te verruilen voor het witte dokterspak en een vlucht naar Afrika te boeken! Hahaha... Ik vind dat je goed werk doet! Ga zo door!

    Maarten

  • 04 Augustus 2008 - 13:51

    Ilse:

    Hey broertje,

    Weer even helemaal ge-update van je verhalen. Wouw, wat een geweldig werk dat jullie daar verrichten!!! Baby’tje hier..baby’tje daar… stuitligging..komt zo te horen allemaal goed. Knap hoor! Heb zo het idee dat dat co-schap voor mij in mei ook helemaal goed gaat komen…:)Mam gelukkig met het hele reisgezelschap weer heelhuids terug. Lia alleen nog steeds ziek, althans volgens de laatste berichten van ons mam. Want de ‘oudjes’ hahah (ow sorry mam en pap als jullie dit lezen) zijn dit weekend samen met Gerard en Wilhelmien in Maastricht geweest. Dus met mam meteen weer voor een deel bijgekletst en nu de foto’s/film nog… Ga voor jou een weekje vrijnemen geloof ik ;) Werd trouwens wel meteen als tropenarts/dermatoloog ingeschakeld om een oordeel te geven over een uitslag/beet op ons mam d’r been, hahaha nou daar kan ze toch écht beter bij jou voor zijn. Ik ben nl. deze week met dermatologie begonnen, lekker rustig co-schap, althans i.v.m. interne. En dat komt goed uit, want eind deze week krijg ik de sleutel van m’n nieuwe kamer en kunnen we gaan verven/overhuizen… jaja NIEUWE kamertje..hahah, super vet. Midden in het centrum en een stuk groter, nice dus, dus je moet maar weereens snel langskomen eind september/oktober. Ja je wordt hier wel gemist hoor!!! Maar voor jou nog maar even en dan staan de volgende bezoekers alweer op de stoep :) Ben stiekem wel een beetje jaloers op Mars, but i know, ik mag nix zeggen aangezien ik zelf net weg ben geweest. Had het alleen super vet gevonden om te zien waar jij nu zit/werkt/woont. Nou ik kan alleen nog zeggen: geniet ervan en KEEP UP THE GOOD WORK!!!

    Liefs Ilse

    p.s. er is een mailtje onderweg (haha als je dacht dat dit al een lang mailtje was)

  • 04 Augustus 2008 - 13:57

    Annemiek:

    Wauw Tom, we zijn net terug van drie weken Frankrijk. Ook lekker maar het was fantastisch om al jouw belevenissen weer te lezen. En wat je daar allemaal doet. Ik ga al onderuit bij een spuit. Maar ja, ieder zijn vak. Ik hoop dat je nog geniet en veel plezier als Manon er is.

  • 09 Augustus 2008 - 16:57

    Loesje:

    Hey Tom,
    Zo te lezen doe je nog steeds super veel nieuwe ervaringen op en ontmoet je veel mensen. Helemaal super! Dat basketbalteam?!! Wat geweldig van jullie :)
    Ik geniet nog steeds van je verhalen en foto's dus ga zo door!
    En idd bastiaan heeft gelijk, de manier waarop je dingen beschrijft is ook echt de tom die wij kennen. Geweldig :)
    Tot het volgend verhaal en pas goed op jezelf!
    xx Loesje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Karibu (Welkom) Hallo allemaal, ik ben Tom en ga naar Tanzania. Ik ga hier stage lopen in een klein ziekenhuisje in het dorpje Sumve. Via deze site wil ik jullie op de hoogte houden van mijn avonturen en belevenissen daar in het tropische Tanzania. Het adres waar ik van 1 juni tot 1 september 2008 verblijf is: Sumve Hospital tav Tom Vereijken PO Box 23 Mantare via Mwanza Tanzania Ik krijg nog een tanzaniaans mobiel nummer, daarop kunnen jullie mij bellen. (tip: goedkoop bellen via telestunt: 0900 9500, wel vanaf vaste telefoon!)) Ik heb er heel veel zin in!!! groetjes, Tom

Actief sinds 10 Mei 2008
Verslag gelezen: 114
Totaal aantal bezoekers 19535

Voorgaande reizen:

11 Mei 2008 - 28 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: